Οι Τσάμηδες Υπονομεύουν τις Ελληνοαλβανικές Σχέσεις

Οι όμορφες εικόνες από τα εγκαίνια του νέου Αρσακείου των Τιράνων (15-10-2007) που αναμεταδόθηκαν από τα ελληνικά ΜΜΕ δίνουν μόνο μία πτυχή των ελληνοαλβανικών σχέσεων. Την θετική, την συναινετική, την δημιουργική. Μετά από εννέα χρόνια λειτουργίας το θαυμάσιο αυτό επίτευγμα της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρίας και του Γεωργίου Μπαμπινιώτη μεταφέρθηκε σε ιδιόκτητο κτήριο και η τελετή συγκέντρωσε πολλούς Αλβανούς και Έλληνες επισήμους. Το ελληνοαλβανικό αυτό σχολείο προβάλλει σε μία κρίσιμη περιοχή των Βαλκανίων την ελληνική παιδεία και τον ελληνικό πολιτισμό και δείχνει τον δρόμο για την ανάπτυξη και άλλων τέτοιων πρωτοβουλιών εκ μέρους της χώρας μας.
Όμως δεν υπάρχει μόνο αυτή η πτυχή στις σχέσεις μας με την γειτονική μας χώρα. Δυστυχώς υπάρχουν και τα αρνητικά με πρώτιστο πρόβλημα την προπαγάνδα των Τσάμηδων. Στις 31 Αυγούστου είχαμε μία νέα πρόκληση με την πραγματοποίηση φεστιβάλ «Τσαμουριάς» στους Αγίους Σαράντα. Το φεστιβάλ χρηματοδοτήθηκε από το Αλβανικό κράτος και κατά την διάρκειά του παρουσιάσθηκε χάρτης της «Τσαμουριάς» που φθάνει μέχρι τον Αμβρακικό Κόλπο. Το γεγονός κατήγγειλε ο Μητροπολίτης Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κ. Ανδρέας τονίζοντας τα εξής: «Είναι ?το λιγότερο ?περίεργο, από το ένα μέρος να προσπαθεί η Ελλάδα να καλλιεργεί σχέσεις φιλίας και καλής γειτονίας με την Αλβανία και η γειτονική χώρα να χρηματοδοτεί εκδηλώσεις των «Τσάμηδων» που στρέφονται ευθέως εναντίον της πατρίδος μας. Βέβαια, κατΆ επανάληψη και από επίσημα χείλη έχει λεχθεί ότι για την Ελλάδα «Τσάμικο» ζήτημα δεν υπάρχει. Όταν, όμως, γίνονται τέτοιες προκλητικές εκδηλώσεις και μάλιστα χρηματοδοτούμενες από κρατικούς και επίσημους φορείς, δεν θα πρέπει να υπάρξουν διαμαρτυρίες από την Ελληνική πλευρά; Φρονούμε ότι είναι καιρός να αντιμετωπίσουμε δυναμικά τους «Τσάμηδες», θέτοντας την γειτονική χώρα προ των ευθυνών της και καλώντας την να παύσει να παίζει διπλό παιχνίδι».
Νομίζω ότι έχει δίκιο ο Σεβασμιώτατος, ο οποίος από την ακριτική του Μητρόπολη αφουγκράζεται καλύτερα τα προβλήματα των ελληνοαλβανικών σχέσεων. Οι αλβανικές αρχές εμφανίζονται διπρόσωπες και ανειλικρινείς απέναντι στην Ελλάδα και στον Ελληνισμό, περιλαμβανομένων των Βορειοηπειρωτών. Από την μία πλευρά μιλούν για καλή γειτονία και στέλνουν τους Υπουργούς τους στα εγκαίνια του νέου Αρσακείου Τιράνων. Από την άλλη πλευρά υποθάλπουν την προπαγάνδα των Τσάμηδων , ενώ εμποδίζουν την εκπαιδευτική, θρησκευτική και οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων της Αλβανίας. Περιορίζουν τον αριθμό της ελληνικής κοινότητος σε 60.000 μόνο, όπως έλεγαν τα καθεστώτα Χότζα και Αλία, ενώ παράλληλα στο επίσημο Εθνικό Δόγμα τους μιλούν για μία ?προφανώς ανύπαρκτη- αλβανική μειονότητα στην Ελλάδα.
Όπως είναι γνωστό οι Τσάμηδες ήταν απόγονοι Χριστιανών της Ηπείρου που εξισλαμίσθηκαν τον 17ο αιώνα, άλλοι βιαίως και άλλοι εκουσίως. Με την αλλαγή θρησκεύματος μετεβλήθη και η εθνική τους συνείδηση. Έγιναν φανατικοί Τουρκαλβανοί και διώκτες του Ελληνισμού. Χρησιμοποιήθηκαν για βιαιότητες κατά των Ελλήνων και από τους Οθωμανούς και από τους Γερμανοϊταλούς κατακτητές. Ενώ η Ελλάδα θα μπορούσε να τους διώξει από την Θεσπρωτία με την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923 εν τούτοις ο δικτάτωρ Πάγκαλος τους κράτησε για να βοηθήσει τις ελληνοαλβανικές σχέσεις. Δυστυχώς οι ηγέτες των 19.000 Μουσουλμάνων Τσάμηδων της Θεσπρωτίας προέβησαν σε όργιο σφαγών και διωγμών κατά των Ελλήνων επί Κατοχής. Το 1944 καταδιώχθηκαν από τους αντάρτες του Ν. Ζέρβα και διέφυγαν οικογενειακώς στην Αλβανία. 1.900 εξ αυτών ?δηλαδή ο 1 στους 10-καταδικάσθηκαν το 1945 ως εγκληματίες πολέμου από το Δικαστήριο Δωσιλόγων Ιωαννίνων και οι περιουσίες τους δημεύθηκαν. Τώρα οι μεν απόγονοί τους ζητούν επιστροφή αυτών των περιουσιών, επιπλέον, όμως, θέτουν το θέμα επί εδαφικής βάσεως. Μιλούν για την μεγάλη Αλβανία, η οποία περιλαμβάνει την Τσαμουριά, δηλαδή την ελληνική Ήπειρο μέχρι την Πρέβεζα. Δυστυχώς η στάση των δύο μεγάλων κομμάτων, Δημοκρατικού και Σοσιαλιστικού, δεν είναι καταδικαστική τέτοιων απόψεων και οι παροικούντες τα Τίραννα γνωρίζουν ότι το Τσάμικο ζήτημα συντηρείται κυρίως με κρατική στήριξη.
Η επίσημη αλβανική λογική αντιλαμβάνεται το Τσάμικο ως ένα καλό αντεπιχείρημα και ως απόπειρα αντιπερισπασμού στις ελληνικές αιτιάσεις και απαιτήσεις για τα δικαιώματα των εκεί Ελλήνων. Σιγά-σιγά φοβούμαι ότι οι Αλβανοί επιτυγχάνουν τον στόχο τους. Αντί να μιλούμε εμείς για την απουσία ευρωπαϊκού επιπέδου ελευθεριών των Ελλήνων της Αλβανίας, φθάσαμε να προκαλούν οι Τσάμηδες τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας μας και να περνούν τις απόψεις τους μέσα από τα σχολικά βιβλία της Αλβανίας. Αν δεν μιλήσουμε δυναμικά ως επίσημη Ελλάδα και για τα δύο αυτά θέματα θα δημιουργήσουμε κακό προηγούμενο εις βάρος μας. Είναι καιρός να διαμαρτυρηθούμε επισήμως για την κρατική χρηματοδότηση στο φεστιβάλ των Αγίων Σαράντα και για την προπαγάνδα των σχολικών βιβλίων. Και βεβαίως είναι ανάγκη να θέτουμε συνεχώς στο τραπέζι την ανάγκη βελτιώσεως των δικαιωμάτων των Βορειοηπειρωτών. Δεν είναι δικαιολογία ότι δεν μιλούμε επειδή οι περισσότεροι πλέον ζουν στην Ελλάδα. Αν υπάρξουν σωστές συνθήκες παραμονής της μειονότητας στις ρίζες της πολλοί θα επιστρέψουν και θα αναπτυχθούν εκεί.
Ο πρώην Πρωθυπουργός της Αλβανίας Φάτος Νάνο είχε δηλώσει στην ΕΡΤ-3 ότι το θέμα των Τσάμηδων θα τεθεί ενώπιον διεθνών οργανισμών. Αν δεν αντιδράσουμε εγκαίρως θα βλέπουμε φίλους και συμμάχους να μας εγκαλούν για τα προβλήματα των Τσάμηδων και να λησμονούν τα δικαιώματα της εκεί ελληνικής μειονότητος.
Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων
17η Νοεμβρίου 2007

Advertisements
Explore posts in the same categories: Greece, South Eastern Europe

%d bloggers like this: